Tillgänglighet inom e-handel
Tillgänglighetsdirektivet ska följas av alla e-handlare inom EU senast den 28 juni 2025. Men det är en god idé att börja se över sina system, produkter och innehåll redan nu.
Tillgänglighetsdirektivet ska följas av alla e-handlare inom EU senast den 28 juni 2025. Men det är en god idé att börja se över sina system, produkter och innehåll redan nu.
Denna artikel ger en kort presentation av tillgänglighetsdirektivet med fokus på e-handel, och vad man behöver tänka på för att möta kraven.
EU:s Tillgänglighetsdirektiv innebär att "alla nya produkter och tjänster avsedda för konsumentmarknaden ska göras tillgängliga på ett enhetligt och ändamålsenligt sätt så att vem som helst ska kunna använda dem och förstå deras innehåll".
Syftet är att gemensamma tillgänglighetskrav i EU-ländernas lagstiftning ska ta bort hinder för fri rörlighet på den inre marknaden och öka tillgängligheten till produkter och tjänster, framför allt för personer med funktionsnedsättning.
Begreppet i direktivet för de som omfattas är ekonomisk aktör. Här ingår tillverkare (eller dess bemyndigade företrädare), importörer, distributörer och tjänsteleverantörer med olika ansvar.
Tillverkare ska se att till produkter som släpps på marknaden har tillverkats i enlighet med aktuella tillgänglighetskrav. De ska göra en teknisk dokumentation med en bedömning av överenstämmelse om produkten uppfyller kraven eller om det finns skäl att frångå dem. Produkten ska förses med CE-märkning. Tillverkare ska också upprätta en skriftlig EU-försäkran om överenstämmelse för produkten.
Importörer får endast släppa ut produkter på marknaden som överensstämmer med kraven. De ska se till att kraven på teknisk dokumentation och CE-märkning är uppfyllda.
Distributörer ska kontrollera att produkten är CE-märkt och att den dokumentation som krävs finns tillgänglig.
Tjänsteleverantörer (t.ex. e-handlare) ska säkerställa att de utformar och erbjuder tjänster enligt tillgänglighetskraven. De ska ta fram information och förklara hur tillgänglighetskraven uppfylls. Informationen ska vara allmänt nåbar och på ett sätt som är tillgängligt för personer med funktionsnedsättning.
Som e-handlare måste du:
Mycket att tänka på alltså...
Jo, att allt på din webbplats ska fungera och kunna förstås av alla, även de som har svårt att ta till sig innehåll på grund av funktionsnedsättningar som till exempel:
Det gäller alltså personer som har någon varaktig fysisk, psykisk, intellektuell eller sensorisk funktionsnedsättning som ihop med olika hinder kan hindra dem från att fullt ut delta i samhället på lika villkor som andra.
Den förbättrade tillgängligheten gynnar självklart även andra personer med begränsningar, såsom äldre och personer med tillfälliga nedsättningar som t.ex. att man opererats och inte kan använda händerna lika bra som vanligt. Eller att man har språksvårigheter och därför behöver enkel text att läsa.
Alla dessa personer med funktionsnedsättningar kan alltså vara en mycket större andel av potentiella kunder för dig än du kanske anar. Om de inte kan ta till sig din webbplats på ett bra sätt så missar du troligen en hel del försäljning.
Det uppskattas att mellan 15 och 35 procent av befolkningen kan vara i behov av förbättrad tillgänglighet. Så att följa direktivet är inte bara nödvändigt, utan faktiskt en win-win för alla!
Här hittar du praktiska tips om tillgänglighet. Vad du faktiskt behöver göra för att din webbplas ska bli mer tillgänglig.
En konsument ska kunna stämma aktörer i domstol om de inte lever upp till tillgänglighetsdirektivet.
Myndigheterna ska kunna granska hur tillgänglig en produkt eller tjänst är, till exempel om någon inte är nöjd. Om den inte är tillgänglig så måste felet rättas till, annars får företaget böta.
På motiverad begäran av en tillsynsmyndighet måste e-handlaren lämna all information som behövs för att visa att man uppfyller tillgänglighetskraven.
E-handlaren ska samarbeta med berörda tillsynsmyndigheter och utföra de åtgärder som behövs för att tjänsten ska uppfylla föreskrivna krav.
Myndigheten ska ange en tidsram inom vilken korrigerande åtgärder ska ha vidtagits.
Sanktionsavgift kan utdömas om kraven inte uppfylls. Avgiften ska uppgå till lägst tio tusen kronor och högst tio miljoner kronor.
1) Direktivet gäller inte för följande innehåll på webbplatser och mobila applikationer:
2) Om handelsplatsen uteslutande vänder sig till företag eller offentlig sektor kommer den inte omfattas av tillgänglighetsdirektivets krav.
3) Mikroföretag är inte skyldiga att följa direktivet gällande tjänster, bara för produkter.
EU-definitionen av mikroföretag är företag som uppfyller två av följande tre kriterier under de senaste 10 åren:
4) Tillgänglighetskraven gäller heller inte om de:
Det finns olika regler för vad som räknas som dyrt. Det beror bland annat på hur stort företaget är.
Kort sagt kan man väl säga att även om det finns vissa undantag så är målet att alla hemsidor ska vara så tillgängliga som möjligt. Det är helt enkelt bra för alla!
Här kan du läsa mer om vad du kan göra för att bli mer tillgänglig.
Glöm heller inte att ni behöver följa GDPR och "cookie-lagen" (lagen om elektronisk kommunikation).
Kommentarer
Magnus says:
Test comment 2
Magnus 1 says:
123456test 1
Lämna en kommentar